Uczniowie klasy 3a na zdalnych lekcjach poznawali świat zwierząt i owadów zamieszkujących na polach, w ogrodzie i w sadzie.
Na łąkach spotyka się liczne gatunki zwierząt, a wśród nich przede wszystkim liczne bezkręgowce. Wśród owadów należy wymienić pasikoniki i grające wieczorami świerszcze. Są także motyle, mrówki, trzmiele oraz wiele różnych pająków. Żyją tu także płazy (np. żaba trawna i ropuchy) oraz gady – węże i jaszczurki. Na łąkach gnieżdżą się kuropatwy i przepiórki, a pożywienia szukają trznadle, szczygły i myszołowy. Na łąkach można też spotkać niewielkie ssaki: myszy, krety i zające.
W ogrodzie żyje wiele owadów drapieżnych, które są pożyteczne, ponieważ żywią się szkodnikami. Głównym przedstawicielem tej grupy jest biedronka, która pożera mszyce. Oprócz tego żywi się także tarcznikami i czerwcami wełnistymi, a więc szkodnikami storczyków, kaktusów oraz cytrusów. Mszyce i czerwce oraz przędziorki, miodówki i larwy zwójek są także zjadane przez larwy złotooka, rozmaite chrząszcze, drapieżne pluskwiaki oraz larwy bzykowatych. Można tu wymienić na przykład niektóre muchówki oraz wiele błonkówek, np. baryłkarz bieliniak – wróg bielinka kapustnika.
Na podstawie zdobytych wiadomości uczniowie mieli do wykonania różnymi technikami z różnych materiałów owady tj. biedronkę, pająka czy pszczółkę. Oto efekt ich prac.
Uczniowie klasy 1C nie nudzą się w domu podczas pandemii. Nie brakuje im chęci do pracy ani wyobraźni, czekają tylko na pomysły i propozycje wychowawcy. Jednym z ostatnich zadań było wykonanie pracy plastycznej pt. „Kropelkowy świat”. Uczniowie nanosili na kartkę papieru kropelki farby w różnych kolorach, następnie dmuchali na nie przez słomkę. Po wyschnięciu pracy uruchomili swą wyobraźnię i opisywali, co widzą.
Efekty były zadziwiające – twórczość abstrakcyjna ukazała dzieciom ręce, szalony deszcz, wiosenną łąkę, jelenia, meduzę a nawet … koronawirusa. Jestem pod wrażeniem pomysłowości dzieci, których wyobraźnia nie ma granic. Gratuluję moim uczniom a rodzicom należą się szczere podziękowania za wytrwałą pracę z dziećmi.
W piątek rozpoczął się Tydzień Bibliotek, który wyjątkowo odbędzie się tylko w przestrzeni wirtualnej. Tegoroczne hasło brzmi „Zasmakuj w Bibliotece”. Jego autorem jest Mariusz Nakielny, starszy kustosz Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bochni, który uzasadniania wybór w następujący sposób: „Zasmakuj w bibliotece, bo książką warto się delektować, smakujmy słowa, ciągle i wciąż od nowa. Korzystajmy z kalejdoskopu ofert dla naszych najważniejszych gości - Czytelników, by każdy z nich znalazł w bibliotece łakomy literacki kąsek. To dla was entuzjastów literatury i kultury jesteśmy.”
Mimo braku dostępu do naszej szkolnej biblioteki, zapraszam Was do literackiej zabawy, dzięki której przypomnicie sobie przeczytane wcześniej lektury szkolne. Wystarczy wejść na stronę https://www.quizme.pl/lektury i wyszukać coś interesującego dla siebie.
Niżej podaje również kilka linków do ciekawych stron, gdzie znajdziecie informacje o ciekawych książkach i wydarzeniach literackich:
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,6-polecane_ksiazki_fragmenty.html
https://www.strefapsotnika.pl/tag/blog-o-ksiazkach-dla-dzieci/
Miesiąc maj, jest szczególnym miesiącem dla naszego kraju, o czym wiedzą uczniowie klasy II b. W pierwszych trzech dniach maja obchodzimy w Polsce święta, które upamiętniają najważniejsze wydarzenia i symbole, zapisane w naszej historii.
Poprzez realizację tematów poświęconych majowym świętom, uczniowie klasy II b mieli okazję kształtować poczucie miłości i szacunku do własnego państwa, symboli narodowych oraz kształtowali postawę patriotyczną.
Dzieci wykonały piękne flagi.
Zarządzenie nr 4/2020
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie z dnia 6 maja 2020 r w sprawie czasowego zawieszenia zajęć w oddziałach przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Na podstawie § 18 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69 z późn. zm.), § 4b pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 410), § 14 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493), po uzyskaniu zgody organu prowadzącego
zarządzam, co następuje:
§1.
1. Zawiesza się na czas oznaczony prowadzenie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oddziałów przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie w okresie od dnia 6 maja 2020 r. do dnia 15 maja 2020 r. w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
2. W okresie czasowego zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1, zadania oddziałów przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie są prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§2.
Zarządzenie podlega ogłoszeniu na stronie internetowej placówki.
§3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Dyrektor szkoły
mgr Romana Olszewska
Przedszkolaki samodzielnie wykonywały albumy z ulubionymi zwierzątkami oraz konstruowały domki."
Na zdalnej lekcji edukacji polonistycznej zapoznaliśmy się z treścią lektury autorki Marii Kruger pt. „Karolcia”. Byliśmy bardzo ciekawi, kim jest Karolcia i jakie przeżywał przygody. W czasie lekcji dowiedzieliśmy się, że Karolcia to dziewczynka w naszym wieku, taka sama jak my. Jednak w życiu Jej pojawiło się coś niezwykłego. Znalazła niebieski koralik, który spełniał Jej życzenia. Dzięki magicznemu koralikowi Karolcia wraz ze swoim nowym kolegą Piotrem przeżywała wiele ciekawych i zabawnych przygód.
Jednak przede wszystkim książka nauczyła nas, że najszczęśliwsi jesteśmy wtedy, kiedy przyczyniamy się do szczęścia innych oraz, że warto pomagać innym. Będziemy długo wspominać tę książkę, a może komuś uda się znaleźć taki magiczny koralik? Na pewno, zgodnie z przesłaniem: „Będziemy najszczęśliwsi wtedy, kiedy przyczynimy się do szczęścia innych”.
Uczniowie w ramach omawianej lektury podczas zajęć z edukacji plastyczno – technicznej, z plasteliny bądź innych dostępnych w domu materiałów, stworzyli postać naszej głównej bohaterki lektury Marii Kruger pt."Karolcia".
Oto efekt prac uczniów klasy 3a.
Dyrektorzy placówek oświatowych, których organem prowadzącym jest Miasto Mława, są przeciwni powrotowi w środę 6 maja dzieci do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i żłobka. Jednostki nie będą w stanie zapewnić zarówno maluchom, jak i ich opiekunom, wystarczających środków ochrony – zgodnych z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego. Również większość rodziców nie chce teraz wysyłać swoich dzieci do placówek.
Władze Mławy analizują potrzeby i możliwości otwarcia placówek przedszkolnych już od zeszłego miesiąca. 30 kwietnia burmistrz Sławomir Kowalewski zwrócił się do dyrektorów z prośbą o przeprowadzenie rozpoznania, jak wielu rodziców byłoby zainteresowanych powrotem dzieci do przedszkoli. Zgodnie z przekazanymi nam informacjami, przeważająca część rodziców jest temu przeciwna (do Miejskiego Przedszkola Samorządowego nr 1 na przykład, zgodnie z deklaracjami rodziców, od 6 maja uczęszczałoby zaledwie troje dzieci). Również sami dyrektorzy są przekonani, że nie będą w stanie zapewnić zarówno dzieciom, jak też pracownikom placówek, warunków bezpieczeństwa wymienionych w wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego.
Kwestie, na które przede wszystkim zwracają uwagę dyrektorzy, to brak możliwości zaopatrzenia do 6 maja dzieci i pracowników placówek w środki ochrony osobistej (np. maseczki, przyłbice, rękawiczki, fartuchy, płyny do dezynfekcji, termometry), zapewnienia pomieszczenia do izolacji w razie podejrzenia pojawienia się koronawirusa na terenie placówki oraz regularnej dezynfekcji infrastruktury placówek (pomieszczenia wewnątrz budynku, place zabaw). Trudno byłoby też uniknąć rotacji nauczycieli prowadzących zajęcia. Dyrektorzy analizują problem także w dalszej perspektywie czasowej i obawiają się, że w przypadku otwarcia teraz placówek, liczba uczęszczających do nich dzieci będzie stopniowo rosła i pojawi się problem z zapewnieniem im wystarczającej, bezpiecznej powierzchni, zgodnej z wymogami przeciwepidemicznymi.
- Dzięki inicjatywom podjętym przez Burmistrza Miasta Mława nasze miasto jest bezpieczne. Nosimy, jako jedni z pierwszych, maseczki. Przestrzegamy reżimu sanitarnego i wirus nie ma do nas dostępu. Jako dyrektor mam ogromne obawy, czy otwarcie przedszkoli nie zaprzepaści dotychczasowych działań podjętych przez władze miasta – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 Romana Olszewska. W podobnym duchu wypowiadają się pozostali dyrektorzy. – Odnosząc się do wytycznych GIS-u, jednoznacznie stwierdzam, że przedszkole jak i pracownicy nie są w stanie w bezpieczny dla dzieci i siebie sposób realizować opieki nad dziećmi. Nasze miasto jest bezpieczne i byłoby dobrze, gdyby tak pozostało – podkreśla dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych nr 2 Joanna Wyszkowska.
Zapoznawszy się ze stanowiskiem dyrektorów placówek oświatowych, których organem prowadzącym jest Miasto Mława, oraz opiniami rodziców uczęszczających do nich dzieci, burmistrz Sławomir Kowalewski postanowił wstrzymać się z otwarciem przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i żłobka. – Zapewnienie dzieciom i personelowi odpowiednich warunków bezpieczeństwa wymaga czasu. Nie możemy ryzykować ich zdrowia, a wręcz życia – uzasadnia burmistrz. O dalszych rozstrzygnięciach w sprawie ewentualnego otwarcia placówek oświatowych w tym roku szkolnym będziemy na bieżąco informować na naszej stronie.
Urząd Miasta Mława
Dwudziestego trzeciego kwietnia z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich uczniowie klasy Ia podzielili się ze swoją wychowawczynią tytułami swoich ulubionych książeczek. Następnie wykonali piękne zakładki do książek.
Akcja była podsumowaniem innowacji pedagogicznej: „Czytam i się tego nie wstydzę – sposób na trudne lektury”.
Pod takim hasłem przebiegał konkurs plastyczny zorganizowany dla uczniów klasy 1C Szkoły Podstawowej nr 2 w Mławie przez wychowawczynię Edytę Kowalkowską. Uczniowie, wiedząc, jak ważne znaczenie ma dla naszego życia Ziemia, przygotowali plakaty podkreślające piękno naszej przyrody lub zachęcające do oszczędzania. Niektórzy pokazali, jak można wykonać ekologiczne instrumenty. Cieszy fakt, że tak małe dzieci rozumieją dzisiejsze problemy globalne. Prace uczniów są nie tylko ciekawe, ale również kreatywne, Gratuluję dzieciom pomysłowości a rodzicom – wsparcia i pomocy w realizacji projektu
Uczniowie klasy 3a omawiali na zdalnej lekcji edukacji polonistycznej i przyrodniczej tematy związane z obchodzonym 21 kwietnia Dniem Ziemi. Dowiedzieli się o bardzo wielu zagrożeniach dla naszej Planety tj. zanieczyszczenia powietrza i wody, wyciek ropy do rzek jezior i innych zbiorników wodnych, ogromna wycinka drzew pod budowę budynków mieszkalnych i fabryk, duża ilość pożarów w lasach spowodowana wysokimi temperaturami powietrza, hałas, skażenie promieniotwórcze, dziura ozonowa, globalne ocieplenie czy też używanie dużych ilości nawozów na polach uprawnych i plastyku w gospodarce.
Uczniowie za pomocą plakatów chcieli zachęcić wszystkich ludzi do ochrony swojego środowiska całej naszej planety Ziemi.
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Mławie im Mikołaja Kopernika w ramach zajęć plastycznych wykonali dekoracje i ozdoby świąteczne.
W związku z nadchodzącymi Świętami Wielkanocnymi uczniowie klasy 3a w swoich domach wykonywali mały eksperyment związany z malowaniem kolorowej pisanki. Do eksperymentu potrzebne były dwa kawałki ręczniczka papierowego, pojemnik z wodą oraz kolorowe flamastry. Na jednym kawałku uczniowie mieli za zadanie namalować flamastrami kolorową pisankę. Następnie mieli wlać wodę do miski albo innego płaskiego pojemnika. Złożony podwójny kawałek papieru na którym znajdował się rysunek mieli położyć do pojemnika z wodą. Flamastry pod wpływem wody pomalowały uczniom piękne jajka. Eksperyment bardzo podobał się dzieciom i wysyłali swoje ciekawe dzieła do wychowawcy.
W oczekiwaniu na Święta Wielkanocne, dzieci z klasy II b podczas zdalnych lekcji, wykonały piękne, kolorowe pisanki.
W domu siedzimy, ale się nie nudzimy. Codziennie pracujemy i wirusowi się nie dajemy. Pani o nas pamięta codziennie wysyła nam zajęcia, my pięknie dziękujemy i chętnie się tym chwalimy. Klasa I b nie próżnuje i wszystkim się melduje , mamy się świetnie a przede wszystkim bezpiecznie.
Drodzy Rodzice,
Ze względu na rozprzestrzeniające się fałszywe informacje na temat COVID-19 oraz związany z nimi poziom lęku, przedstawiam Państwu opracowanie Amerykańskiej Akademii Psychiatrii Dzieci i Młodzieży dotyczącej rozmowy z dziećmi i nastolatkami o aktualnych wydarzeniach. W czasie rozmów z dziećmi ważne jest:
1.Stworzenie dziecku wspierającego środowiska, aby czuło się bezpiecznie zadając pytania. Niewskazane jest jednak poruszanie tego tematu, jeśli dziecko nie wykazuje gotowości.
2.Udzielanie szczerych odpowiedzi na zadawane przez dziecko pytania.
3.Używanie łatwych i przystępnych dla dziecka słów. Dostosowanie formy komunikacji do wieku, umiejętności i poziomu rozwoju dziecka.
4.Korzystanie z wiarygodnych źródeł informacji (np. raporty WHO czy gov).
https://liblink.pl/ZszS41UsH4
https://liblink.pl/dBazgj2vEv
5.Bycie przygotowanym na to, by wielokrotnie powtarzać informację lub wyjaśnienia. Wielokrotne pytanie o tą samą rzecz, może być formą poszukiwania przez dziecko wsparcia.
6.Razem z dzieckiem rozpoznajcie i nazwijcie uczucia, które mu towarzyszą. Pozwól dziecku odczuć, że jego pytania i zmartwienia są ważne i właściwe.
7.Pamiętaj, że dzieci podchodzą do każdej sytuacji bardzo osobiście. Mogą wykazywać oznaki zamartwiania się o krewnych, bliskich, przyjaciół i znajomych. Mogą bać się
o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo członków rodziny. Mogą też pytać o rodzinę lub znajomych mieszkających za granicą.
8.Wspieraj dziecko, ale nie dawaj obietnic bez pokrycia. Możesz zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w domu, ale nie możesz zagwarantować, że nikt w obrębie regionu nie zachoruje.
9.Uświadom dziecko, że osoby dotknięte koronawirusem otrzymują pomoc. To dobra okazja, by pokazać dzieciom, że gdy dzieje się coś przerażającego lub złego, zawsze można zwrócić się o pomoc i są ku temu odpowiednie służby.
10.Dzieci uczą się od najbliższych dorosłych: rodziców i nauczycieli. Będą obserwować Twoje zachowanie i reakcje na wiadomości dotyczące wirusa. Uczą się również poprzez słuchanie rozmów dorosłych.
11.Niewskazane jest nadmierne oglądanie przez dziecko telewizji i słuchanie wiadomości. Tego typu działania mogą wywoływać nadmierny lęk i napięcie.
12.Dzieci, które doświadczyły poważnej choroby lub straty mogą być wyjątkowo wrażliwe i wykazywać nadmierne reakcje na obrazy i raporty prezentowane
w mediach dotyczące choroby i śmierci. Te dzieci wymagają dodatkowej uwagi
i wsparcia z Waszej strony.
13.Szczególnej troski i monitorowania wymagają następujące objawy ze strony dziecka: zaburzenia snu, nadmierne zamartwianie się, lęki na temat śmierci i choroby. Bardzo nasilone mogą wymagać konsultacji psychologicznej.
14.Mimo, że osoby dorosłe mogą być stale zainteresowane codziennymi wydarzeniami, pamiętajmy, że większość dzieci chce być po prostu dziećmi. Mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym, co dzieje się w kraju lub za granicą. Takie dzieci będą wolały grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić z zachowaniem aktualnych wskazań prozdrowotnych
i profilaktycznych.
Sytuacja zagrożenia zdrowia nie jest dla nikogo łatwa do zrozumienia i zaakceptowania. Nic więc dziwnego, że wiele dzieci może czuć się zagubionych, bądź wystraszonych. Jako dbający dorośli, możemy pomóc poprzez słuchanie oraz odpowiadanie w sposób wspierający, szczery i zrozumiały. Na szczęście często dzieci wykazują dużą odporność psychiczną na stratę, czy chorobę, Ważne jest jednak, by tworzyć bezpieczne i otwarte środowisko, w którym dzieci będą czuły się swobodnie zadając pytania. Działając w ten sposób możemy skutecznie pomóc dzieciom w radzeniu sobie w stresujących wydarzeniach oraz zminimalizować odczuwane napięcie. Poniżej umieszczam link, w którym znajdą Państwo przewodnik, który może być pomocny w czasie rozmów z młodszymi dziećmi.
https://liblink.pl/DMQbwb1tx4
Jednocześnie informuję, że przez cały okres kwarantanny możliwe jest korzystanie z konsultacji telefonicznych oraz innych aplikacji umożliwiających rozmowę on-line w wyznaczonych godzinach pracy. Osoby potrzebujące rozmowy i wsparcia psychologicznego proszę przesyłanie wiadomości poprzez dziennik elektroniczny Librus. W odpowiedzi na indywidualne wiadomości udostępnię nr telefonu lub inną formę kontaktu.
Opracowała pedagog szkolny Marzena Gorlewska
SZANOWNI RODZICE I OPIEKUNOWIE !
W związku z sytuacją występowania koronawirusa
w Polsce rząd wprowadził nowe, ostrzejsze zasady bezpieczeństwa publicznego, w tym kolejne ograniczenia w przemieszczaniu się!
Od 1 kwietnia do odwołania, osoby do 18. roku życia nie mogą wyjść z domu bez opieki dorosłego opiekuna.
Tylko obecność rodzica, opiekuna prawnego lub kogoś dorosłego, usprawiedliwia obecność dzieci i młodzieży na ulicach i innych miejscach publicznych.
Wprowadzony został obowiązek utrzymania co najmniej 2-metrowej odległości między pieszymi, który dotyczy także rodzin i bliskich.
Wyłączeni z tego obowiązku będą:
- rodzice z dziećmi wymagającymi opieki (do 13. roku życia),
- a także osoby niepełnosprawne lub niemogące się samodzielnie poruszać i ich opiekunowie.
Ponadto został wprowadzony zakaz korzystania z parków, plaż, bulwarów, promenad i rowerów miejskich, a także terenów zielonych, pełniących funkcje publiczne. Zakaz dotyczy więc parków, zieleńców, promenad, bulwarów, ogrodów botanicznych i zoologicznych czy ogródków jordanowskich.
Ostatnie doświadczenia pokazują, że są to miejsca, w których dochodzi do przebywania, przemieszczania i gromadzenia się ludzi, w tym młodzieży i rodziców z dziećmi, a tym samym – do zwiększenia szans na zakażenie.
Prosimy o respektowanie nowych zasad bezpieczeństwa! Uczulmy także dzieci i młodzież na przestrzeganie tych zasad!
Brak respektowania obowiązków wynikających z władzy rodzicielskiej może skutkować pociągnięciem Państwa do odpowiedzialności prawnej.
Pozwoli to nam wszystkim uniknąć bądź zminimalizować ryzyko zarażenia.
DRODZY UCZNIOWIE!
MAZOWIECKA POLICJA APELUJE:
W związku z sytuacją występowania koronawirusa w Polsce rząd wprowadził nowe, ostrzejsze zasady bezpieczeństwa publicznego, w tym kolejne ograniczenia w przemieszczaniu się!
Od 1 kwietnia do odwołania, osoby które nie ukończyły 18. roku życia nie mogą wyjść z domu bez opieki osób dorosłych. Dlatego na ulicach i innych miejscach publicznych możecie przebywać tylko pod opieką rodzica, opiekuna prawnego lub jakiegoś innego dorosłego.
Zaniechajcie wychodzenia z domu jeżeli nie jest to bezwzględnie konieczne! Unikajcie miejsc publicznych!
Respektujcie wszelkie zasady bezpieczeństwa pamiętając, że za nieprzestrzeganie przepisów możecie być pociągnięci do odpowiedzialności prawnej!
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie, ul. Sportowa 1, 06-500 Mława
tel. 23 654 37 24, e-mail: sekretariat@sp2.mlawa.pl