CZYTAM I SIĘ TEGO NIE WSTYDZĘ - SPOSÓB NA TRUDNE LEKTURY

OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Założenia organizacyjne:

Nazwa innowacji: „Czytam i się tego nie wstydzę - sposób na trudne lektury”

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Termin realizacji: 01.10.2017 - 31.05.2020 r.

Adresaci programu: Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas IV Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie.

Projekt „ Czytam i się tego nie wstydzę - sposób na trudne lektury” składa się z przedsięwzięcia podzielonego na poszczególne etapy. Dzięki realizacji różnorodnych działań pokażemy, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety.

Wychowanie czytelnika jest pracą żmudną i wieloletnią. Powinno rozpocząć się jak najwcześniej pokazywanie dziecku słowa pisanego, okładek książek i ilustracji. Jest to bardzo ważne, ponieważ wychowanie dzieci na miłośników książki jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Nieumiejętność lub stronienie od czytania może spowodować zaległości w nauce, wpłynąć na tempo pracy z tekstem źródłowym, może również przyczynić się do znacznego zubożenia słownictwa i zakresu wiedzy ogólnej. Tak się składa, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.

Innowacja będzie realizowana podczas lekcji języka polskiego, godzin wychowawczych, lekcji bibliotecznych i na zajęciach pozalekcyjnych. Innowacja będzie realizowana w ciągu trzech lat.

Autorzy innowacji: Natasza Dmuchowska, Olga Meredyk.

 1. Założenia programowe

O pozytywnych skutkach czytania książek wiadomo już od dawna. Dużo mówi się o tym, że czytanie rozwija nas pod wieloma względami, a  szczególnie intelektualnym i emocjonalnym. Naukowcy biją na alarm, żeby jak najwięcej czytać dzieciom, ponieważ czytanie rozwija wyobraźnię , wzbogaca język, uczy abstrakcyjnego myślenia, stymuluje ogólny rozwój, uczy wyrażać myśli, a także kształci empatię. Od lat nauczyciele języka polskiego i panie bibliotekarki obserwują spadek czytelnictwa. Od tego roku szkolnego mamy również sposobność prowadzić obserwację tego zjawiska wśród uczniów klas IV. Głównym konkurentem książki dla dzieci stał się komputer, telewizja, smartfon, dlatego założeniem naszej innowacji jest sprawienie, by czytanie znowu było modne i atrakcyjne.

 2. CELE INNOWACJI

CEL GŁÓWNY:

Główny cel projektu to zaszczepienie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury pięknej. Podstawowym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie uczniów klas IV. Podjęte przez nas działania mają na celu wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką, zachęcenie do obcowania z nią , do polubienia jej po prostu, nie tylko dla lepszej oceny.

Chcemy pokazać piękno ukryte w literaturze, bogactwo słownictwa, wartości i różnorodnych znaczeń.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

3. METODY I FORMY PRACY:

Wychodząc z założenia, że ilu uczniów, tyle metod jest nam potrzebnych, przyjęłyśmy, że kluczem do sukcesu w naszych działaniach jest różnorodność i bogata oferta pomysłów, które można będzie realizować wielokierunkowo, w różnym czasie i w indywidualnym tempie. Proponujemy wiele metod pracy z przewagą aktywizujących i interdyscyplinarnych.

4. METODY I FORMY NAUCZANIE

  1. PRZEWIDYWANE EFEKTY:

 5. EWALUACJA:

 Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej w formie ankiet i wywiadu z rodzicami. Do oceny innowacji posłuży także statystyka wypożyczeń w bibliotece szkolnej, zaangażowanie uczniów w różnego typu działania promujące czytelnictwo oraz porównanie wyników testu do badania techniki czytania głośnego według Karola Lausza. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania podczas zebrania zespołu humanistycznego i podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej.

 DZIAŁANIA:

Zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin realizacji

Zapoznanie uczniów i rodziców z projektem.

Umieszczenie informacji w gablocie informacyjnej.

Nauczyciel języka polskiego, wychowawca, nauczyciel bibliotekarz.

X-XI 2017 r.

Ustalenie harmonogramu spotkań w bibliotece szkolnej.

„W bibliotece jest przytulnie i miło” -

zajęcia prowadzone przez uczniów starszych klas dla młodszych klas.

Nauczyciel bibliotekarz.

Cały okres trwania projektu.

Książka miesiąca – ranking.

Uczniowie wybierają spośród czytanych im lub przez nich samych w danym miesiącu fragmentów książek tę, która jest dla nich najciekawsza.

Umieszczenie wyników rankingu na tablicy w bibliotece szkolnej.

Uczniowie starszych klas-grzecznościowo.

 

Nauczyciel bibliotekarz.

 

 

Na koniec każdego miesiąca w trakcie trwania projektu.

Zajęcia biblioteczne z elementami biblioterapii.

Zajęcia poruszające różną problematykę, prowadzone przez nauczyciela bibliotekarza dla uczniów klas czwartych.

Nauczyciel bibliotekarz.

Cały okres trwania projektu.

 

„Moja ulubiona książka” - konkurs plastyczny.

Uczniowie wykonują ilustrację do najciekawszej, poznanej i przeczytanej książki.

Prace są oceniane i eksponowane w gablocie przy klasie języka polskiego.

Wychowawcy, nauczyciel języka polskiego i nauczyciel bibliotekarz.

X, II

„Poranek z poezją”.

Recytacja wybranych wierszy dla najmłodszych i uczniów klas IV.

Chętni uczniowie klas IV.

Cały rok szkolny.

 

 

„Karty literackie”.

 

 

Uczniowie streszczają książkę w postaci cytatów, głównych myśli i obrazków.

Wszystkie prace umieszczone zostaną na wystawie w holu przy sali 111.

Nauczyciel języka polskiego, nauczyciel bibliotekarz.

XI- III

„Oceń książkę”.

Uczniowie przyznają przeczytanym książkom na liście punktację.

Nauczyciel bibliotekarz.

Cały rok szkolny.

Konkurs recytatorski

„Mam talent”.

Uczniowie przygotowują recytację poezji lub prozy.

Nauczyciel języka polskiego, wychowawcy, nauczyciel bibliotekarz.

Marzec

Akcja: „Rzucam wszystko i czytam”.

W obu klasach IV po usłyszeniu umówionego sygnału, nauczyciele przerywają zajęcia i czytają uczniom w ciągu 10 minut wybraną wcześniej książkę.

Wychowawcy, nauczyciel bibliotekarz.

Cały rok.

„Czytać można i należy wszędzie”.

Obie klasy IV organizują piknik z książką.

Wychowawcy.

Wiosna – lato.

„Moje czytanki – ilustrowany album przeczytanych książek”.

Uczniowie po omówieniu wszystkich lektur w danym roku szkolnym, wykonują album o książkach, które poznali.

Nauczyciel języka polskiego, nauczyciel bibliotekarz.

Maj/czerwiec 2018, 2019, 2020 r.

 

„Szperacz książkowy”.

Nauczyciel organizuje quiz internetowy.

Co miesiąc uczniowie otrzymują zadanie do rozwiązania

Problematyka zadań umieszczona jest w gablocie przy sali 111 oraz przy bibliotece szkolnej.

Nauczyciel języka polskiego i nauczyciel bibliotekarz.

Cały rok.

Zakończenie każdego miesiąca.

 

Akcja charytatywna

„Przekaż książkę bibliotece szkolnej”.

 

Przeprowadzenie zbiórki książek z literaturą polską dla dzieci wraz z dedykacją poprzedniego właściciela.

Nauczyciel języka polskiego, wychowawcy, nauczyciel bibliotekarz.

Cały rok szkolny.

 

Spektakl dla klasy pierwszej SP z okazji pasowania na czytelnika.

 

Przygotowanie imprezy czytelniczej połączonej z pasowaniem uczniów klasy pierwszej na czytelników.

Nauczyciel bibliotekarz, uczniowie klasy IV.

Styczeń/luty 2018 r.

Stworzenie możliwości obejrzenia spektakli na podstawie baśni.

Wycieczki do teatru lub do MDK-u.

Wychowawcy, nauczyciel języka polskiego, nauczyciel bibliotekarz.

Cały czas trwania projektu.

Przygotowanie inscenizacji dla najmłodszych.

Spektakl zostanie wystawiony dla najmłodszych uczniów naszej szkoły.

Nauczyciel języka polskiego, rodzice,

uczniowie klas IV, nauczyciel bibliotekarz.

IV-VI

Przez 3 lata projektu

Noc w bibliotece.

Uczniowie klas VI późnym popołudniem, po skończonych lekcjach wracają do szkoły, aby wziąć udział w grach i zabawach promujących czytelnictwo. Nauczyciele przygotowują dla nich zagadki i konkursy.

Nauczyciel języka polskiego, nauczyciel bibliotekarz.

Maj 2020 r. (w godzinach 18.00 – 24.00).

 

Akcja podsumowująca: „Czytaj i ucz się, lecz strzeż się kolego Internetu podstępnego”.

Przedstawienie problemu ściągania tekstów nielegalnie, promowanie kupowania lub wypożyczania książek. Pogadanka połączona z grami edukacyjnymi.