Program Innowacji Pedagogicznej „Arteterapia- działanie poprzez sztukę”

Sztuka jest zapisem ludzkich uczuć, zarówno tych najbardziej radosnych, jak również smutnych. Wychowanie przez sztukę pozwala poznawać świat wszystkimi zmysłami- dotykiem, słuchem, wzrokiem, węchem. Szczególnie ważna jest dla osób niepełnosprawnych, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, które w sposób artystyczny starają się wyrazić to, czego nie potrafią zakomunikować słowem.

 Działania mające na celu poddanie uczniów zajęciom twórczym wyrabiają w nich pożądane  cechy osobowości oraz pobudzają kształtowanie i rozwijanie uzdolnień, mających urzeczywistnić ich zamierzenia i pragnienia.

Terapia za pomocą sztuk plastycznych wyrabia w procesie rewalidacji coraz bardziej pozytywny stosunek do świata, ludzi i samego siebie poprzez intensyfikację przeżyć, odsłanianie nieznanych obszarów rzeczywistości oraz dużą motywację do ekspresji i działań.

Wykorzystywanie elementów arteterapii podczas zajęć stanowić ma dodatkowy komponent w terapii. Elementy arteterapii pomagają zapobiegać pogłębianiu się dysfunkcji, usprawniają zdolności percepcyjno- poznawcze oraz ruchowe, a także pozwalają uzewnętrznić przeżycia. Jest to odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń, frustracji i nagromadzonej agresji.

Wykorzystywane elementy arteterapii obejmują następujące obszary działań: terapia poprzez sztuki plastyczne (malarstwo, rysunek, grafika), muzykoterapia i biblioterapia. Prace uczniów będą mieć charakter twórczy i będą ekspresją własnych uczuć, postaw i wartości.

 CELE OGÓLNE

  1. Usprawnianie zdolności percepcyjno- poznawczych oraz ruchowych.
  2. Rozładowywanie trudnych emocji a także wyzwalanie pozytywnych, umożliwiających optymalne wykorzystanie możliwości rozwojowych uczniów.
  3. Stwarzanie możliwości do własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznych.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  1. Doskonalenie sprawności manualnych.
  2. Usprawnianie motoryki małej.
  3. Rozwijanie sfery sensorycznej.
  4. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych.
  5. Uczenie się wyrażania trudnych emocji w sposób społecznie akceptowany.
  6. Rozbudzanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  7. Podnoszenie poziomu własnej akceptacji.
  8. Stwarzanie możliwości wypowiadania siebie poprzez wytwory artystyczne.
  9. Kształtowanie samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadania.

ORGANIZACJA ZAJĘĆ

            Innowacja będzie realizowania od grudnia 2017r. do maja 2018r., jako jeden z elementów składowych zajęć rewalidacyjnych. Elementy arteterapii będą wprowadzane podczas zajęć jeden raz w miesiącu. Zostaną nią objęci uczniowie, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną. Będzie to 6 uczniów z II i III klas gimnazjum.

            Formy i metody pracy będą dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników. Podczas zajęć będą stosowane różnorodne środki i narzędzia oddziaływań: masa solna, plastelina, farby, papier kolorowy, kredki, muzyka itp. W celu osiągnięcia założonych efektów będą one prowadzone w sposób systematyczny i ciągły.

 

SPODZIEWANE EFEKTY

Uczestnicy:

  • znają różne materiały plastyczne i potrafią wykorzystać je w sposób twórczy,
  • wyrażają swoje emocje i przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
  • mają rozwiniętą wrażliwość estetyczną,
  • są bardziej samodzielni i pewni siebie,
  • akceptują siebie i innych,
  • rozwijają umiejętności organizowania własnego warsztatu pracy.

 Efekty pracy uczniów będzie można oglądać na stronie internetowej szkoły w zakładce Galeria. Będą tam systematycznie zamieszczane zdjęcia wraz z opisem zajęć. Na koniec zostanie zorganizowana wystawa prac uczniów, które udało im się stworzyć w trakcie trwania projektu oraz stworzona będzie prezentacja multimedialna.

EWALUACJA

            W trakcie prowadzenia innowacji dokonywana będzie systematyczna analiza pracy uczniów. Istotną będzie obserwacja, stopień zadowolenia uczniów z efektów pracy własnej, ich postawa, umiejętności. Służyć ma temu obserwacja oraz arkusz diagnozujący wypełniony przez prowadzącego zajęcia po ich zakończeniu.

 

Arkusz diagnozujący

Lp.

Diagnozowana umiejętność

XII

I

II

III

IV

V

1

Współpraca

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

2

Samodzielność podejmowania twórczej aktywności

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

3

Sprawność manualna

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

4

Komunikacja

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

5

Samoocena

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

6

Znajomość materiałów plastycznych i ich wykorzystywanie w pracy

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

 

W arkuszu zastosowana została pięciostopniowa skala ocen, gdzie 1 oznacza notę najsłabszą, a 5 najlepszą. Po zakończeniu innowacji prowadzący przygotuje sprawozdanie.

 

TEMATYKA ZAJĘĆ

  1. Prace z papieru- kartki okolicznościowe, dekorację, wycinanki.
  2. Finger painting- malowanie palcami.
  3. Prace z masy solnej- wazoniki, ozdoby świąteczne itp.
  4. Collage- łączenie różnych materiałów na płaszczyźnie.
  5. Decoupage- sztuka zdobienia przedmiotów użytkowych.

 

BIBLIOGRAFIA

  1. Jąder M.: Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
  2. Konieczna E.J.: Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003.
  3. Piszczek M.: Terapia zabawą- terapia przez sztukę, MEN, Warszawa 1997.

 

 Opracowała mgr Magdalena Jankowska3

 

 

 

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie, ul. Sportowa 1, 06-500 Mława

tel. 23 654 37 24, e-mail: sekretariat@sp2.mlawa.pl