Zapisy do oddziałów przedszkolnych
Zapisy do klas pierwszych

Informacja dla rodziców jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie

Drodzy Rodzice,

Ze względu na rozprzestrzeniające się fałszywe informacje na temat COVID-19 oraz związany z nimi poziom lęku, przedstawiam Państwu opracowanie Amerykańskiej Akademii Psychiatrii Dzieci i Młodzieży dotyczącej rozmowy z dziećmi i nastolatkami o aktualnych wydarzeniach. W czasie rozmów z dziećmi ważne jest:
1.Stworzenie dziecku wspierającego środowiska, aby czuło się bezpiecznie zadając pytania. Niewskazane jest jednak poruszanie tego tematu, jeśli dziecko nie wykazuje gotowości.
2.Udzielanie szczerych odpowiedzi na zadawane przez dziecko pytania.
3.Używanie łatwych i przystępnych dla dziecka słów. Dostosowanie formy komunikacji do wieku, umiejętności i poziomu rozwoju dziecka.
4.Korzystanie z wiarygodnych źródeł informacji (np. raporty WHO czy gov).
https://liblink.pl/ZszS41UsH4
https://liblink.pl/dBazgj2vEv
5.Bycie przygotowanym na to, by wielokrotnie powtarzać informację lub wyjaśnienia. Wielokrotne pytanie o tą samą rzecz, może być formą poszukiwania przez dziecko wsparcia.
6.Razem z dzieckiem rozpoznajcie i nazwijcie uczucia, które mu towarzyszą. Pozwól dziecku odczuć, że jego pytania i zmartwienia są ważne i właściwe.
7.Pamiętaj, że dzieci podchodzą do każdej sytuacji bardzo osobiście. Mogą wykazywać oznaki zamartwiania się o krewnych, bliskich, przyjaciół i znajomych. Mogą bać się
o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo członków rodziny. Mogą też pytać o rodzinę lub znajomych mieszkających za granicą.
8.Wspieraj dziecko, ale nie dawaj obietnic bez pokrycia. Możesz zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w domu, ale nie możesz zagwarantować, że nikt w obrębie regionu nie zachoruje.
9.Uświadom dziecko, że osoby dotknięte koronawirusem otrzymują pomoc. To dobra okazja, by pokazać dzieciom, że gdy dzieje się coś przerażającego lub złego, zawsze można zwrócić się o pomoc i są ku temu odpowiednie służby.
10.Dzieci uczą się od najbliższych dorosłych: rodziców i nauczycieli. Będą obserwować Twoje zachowanie i reakcje na wiadomości dotyczące wirusa. Uczą się również poprzez słuchanie rozmów dorosłych.
11.Niewskazane jest nadmierne oglądanie przez dziecko telewizji i słuchanie wiadomości. Tego typu działania mogą wywoływać nadmierny lęk i napięcie.
12.Dzieci, które doświadczyły poważnej choroby lub straty mogą być wyjątkowo wrażliwe i wykazywać nadmierne reakcje na obrazy i raporty prezentowane
w mediach dotyczące choroby i śmierci. Te dzieci wymagają dodatkowej uwagi
i wsparcia z Waszej strony.
13.Szczególnej troski i monitorowania wymagają następujące objawy ze strony dziecka: zaburzenia snu, nadmierne zamartwianie się, lęki na temat śmierci i choroby. Bardzo nasilone mogą wymagać konsultacji psychologicznej.
14.Mimo, że osoby dorosłe mogą być stale zainteresowane codziennymi wydarzeniami, pamiętajmy, że większość dzieci chce być po prostu dziećmi. Mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym, co dzieje się w kraju lub za granicą. Takie dzieci będą wolały grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić z zachowaniem aktualnych wskazań prozdrowotnych
i profilaktycznych.

Sytuacja zagrożenia zdrowia nie jest dla nikogo łatwa do zrozumienia i zaakceptowania. Nic więc dziwnego, że wiele dzieci może czuć się zagubionych, bądź wystraszonych. Jako dbający dorośli, możemy pomóc poprzez słuchanie oraz odpowiadanie w sposób wspierający, szczery i zrozumiały. Na szczęście często dzieci wykazują dużą odporność psychiczną na stratę, czy chorobę, Ważne jest jednak, by tworzyć bezpieczne i otwarte środowisko, w którym dzieci będą czuły się swobodnie zadając pytania. Działając w ten sposób możemy skutecznie pomóc dzieciom w radzeniu sobie w stresujących wydarzeniach oraz zminimalizować odczuwane napięcie. Poniżej umieszczam link, w którym znajdą Państwo przewodnik, który może być pomocny w czasie rozmów z młodszymi dziećmi.

https://liblink.pl/DMQbwb1tx4

Jednocześnie informuję, że przez cały okres kwarantanny możliwe jest korzystanie z konsultacji telefonicznych oraz innych aplikacji umożliwiających rozmowę on-line w wyznaczonych godzinach pracy. Osoby potrzebujące rozmowy i wsparcia psychologicznego proszę przesyłanie wiadomości poprzez dziennik elektroniczny Librus. W odpowiedzi na indywidualne wiadomości udostępnię nr telefonu lub inną formę kontaktu.

https://www.youtube.com/watch?v=hD01oxu9Hbg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2aO-7GCcBp59WIWkWmFmj1tiH8a3VvPbpc0Pq_GWeO1Fm9kxBveTmbSio&app=desktop#menu

https://wordwall.net/play/1005/442/548?fbclid=IwAR16zLn1ocy93hopS3Wtw8h4pLpkRJ7BaRuZi44pxogV9fnpSTE83T3APs8

Opracowała pedagog szkolny Marzena Gorlewska

 

 

 

Attachments:
Download this file (64c685_1325b26f2d954d108cbc769afedcadd3(1).pdf)Cześć jestem wirusem[ ]1525 kB
Download this file (bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem.pdf)Bajka o kwarantannie[ ]264 kB

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie, ul. Sportowa 1, 06-500 Mława

tel. 23 654 37 24, e-mail: sekretariat@sp2.mlawa.pl