Język angielski wczoraj i jutro

W ramach Innowacji Pedagogicznej „Games in teaching and learning English. Wykorzystanie gier w nauce języka angielskiego” przeprowadzanej pod kierunkiem pani Joanny Rudzińskiej-Warzechy, uczniowie klas 3b i 3d gimnazjum przypomnieli sobie informacje dotyczące ważnego w kulturze anglosaskiej święta, jakim jest All Hallows’ Eve popularnie zwane Halloween, którego początki sięgają czasów celtyckich (kiedy dzień ten nazywano Samhain).  Kapłani celtyccy- druidzi palili wówczas ogniska, aby odpędzić złe duchy, a przyciągnąć te dobre, podobnie jak było to czynione w kulturze słowiańskiej (dzień w którym wspominano tych, którzy odeszli nazywany był Dziadami), czy w kulturze  prekolumbijskiej (hucznie obchodzony po dziś dzień na terenie Meksyku Dia de los Muertos).

Z kolei 5 listopada przypomnieliśmy sobie historię innego anglosaskiego święta, a mianowicie Bonfire Night (Guy Fawkes Night), które jest corocznie obchodzone na pamiątkę wykrycia tzw. spisku prochowego (Gunpowder Plot) z 1605 roku, w którym to miał odbyć się zamach  na życie króla Anglii  i Szkocji Jakuba I Stuarta.

Uczniowie przygotowali gry, dzięki którym poszerzali swą wiedzę z zakresu kultury, słownictwa, jak również gramatyki. Opowiadali historie wykorzystując do tego metodę storytellingu, będącą jedną z najstarszych form komunikacji, a wykorzystywaną obecnie jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi służących do tworzenia opowieści, budowania relacji (szeroko wykorzystywaną zarówno w nauczaniu języków obcych, jak i w projektach biznesowych).

Poniżej zostały zamieszczone linki do stron, wykorzystanych podczas zajeć:

·        https://www.telegraph.co.uk/news/2018/10/31/halloween-2018-trick-or-treating-really-celtic-tradition/

·        https://www.history.com/topics/halloween/history-of-halloween

·        https://pl.wikipedia.org/wiki/Dziady_(zwyczaj)

·        http://iberoameryka.com/kultura/spoleczenstwo/feliz-dia-de-los-muertos/

·        https://www.youtube.com/watch?v=_sSawpU81cI

·        https://www.teachingenglish.org.uk/article/story-telling-language-teachers-oldest-technique

·        https://www.mjakmama24.pl/dziecko/edukacja/storytelling-dlaczego-warto-korzystac-z-tej-metody-nauki-jezyka-obcego,563_8097.html

·        https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-storytelling-6-typow-ciekawych-opowiesci

·        https://learnenglishteens.britishcouncil.org/uk-now/read-uk/bonfire-night

·        https://www.britannica.com/event/Gunpowder-Plot

https://www.twinkl.co.uk/resource/t-l-52076-ks1-bonfire-traditions-differentiated-reading-comprehension-activity?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=FBPoland&fbclid=IwAR0NFGjDZTyjST3mMLWshSwWtwLierkcdhqIPChHq9urxqVwO6whYOo-CZk